Top 3 mituri despre acnee pe care în sfârșit le putem lăsa în urmă 

Acneea este o afecțiune inflamatorie a pielii incredibil de comună care afectează majoritatea oamenilor la un moment dat în viața lor. Indiferent dacă îți apare un coș ocazional sau dacă te confrunți cu erupții majore, cel mai probabil te-ai întrebat măcar o dată ce poți face pentru a împiedica acele umflături roșii (și uneori dureroase) să apară. 

Mulți factori pot contribui la acnee, inclusiv hormonii, genetica, mediul, produsele pentru piele, medicamentele și anumite condiții de sănătate. De asemenea, ceea ce mănânci poate juca un rol esențial ca factor de risc. Cel mai bun tratament pentru acnee depinde de o serie de factori individuali și, uneori, necesită colaborarea cu un profesionist din domeniul sănătății, cum ar fi un dermatolog. 

Cu toate acestea, dacă ai acces la internet, inevitabil vei găsi o mulțime de soluții promovate ca fiind leacul ideal în combaterea acneei. Acest articol descompune 3 mituri despre acnee pe care în sfârșit le putem lăsa în urmă.

Doar adolescenții fac acnee

Acneea apare pe măsură ce organismul trece prin anumite schimbări hormonale. O parte dintre aceștia provoacă creșterea excesivă a sebumului (ulei în glandele pielii), precum și cea a celulelor roșii. În combinație cu acumularea de celule vechi ale pielii, rezultă acneea.

Pentru mulți oameni, acneea apare mai mult în timpul pubertății, dar poate continua pe tot parcursul vârstei adulte, când este cunoscută în mod colocvial ca acnee persistentă. Unii oameni au acnee cu debut tardiv sau acnee care începe după vârsta de 25 de ani, deși acest lucru poate fi mai puțin frecvent.

Unele cercetări estimează că 50% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani, 35% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 și 39 de ani, 26% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 40 și 49 de ani și 15% dintre persoanele cu vârsta de 50 de ani suferă de acnee.

Acneea la adulți poate fi legată de hormoni și tulburări endocrine, genetică, stres, utilizare cosmetică, consum de tutun, dietă și anumite medicamente, printre alți factori. Tratamentul variază în funcție de severitate și de cauza suspectată. 

Ciocolata dăunează sănătății pielii 

Inspiră ușurat, pentru că probabil nu trebuie să renunți la ciocolată pentru a evita acneea. În urma unui mic studiu efectuat de o echipă de studenți s-a descoperit că ciocolata are un risc de asociere mai mare cu acneea decât jeleul, dar asta nu dovedește că provoacă acnee. Acest lucru rămâne valabil, deoarece nu există alte cercetări care să demonstreze o legătură între consumul de ciocolată sau produse care conțin cacao și dezvoltarea acneei.

În plus, majoritatea studiilor care evaluează legăturile dintre dietă și acnee în general sunt mici, iar cercetătorii nu pot controla mediile participanților, cum ar fi alte alimente pe care le consumă, medicamentele pe care le iau sau comportamentele pe care le implică care ar putea contribui la acneea acestora.

Cu toate acestea, cercetările au arătat că persoanele care consumă o dietă bogată în carbohidrați rafinați și zaharuri adăugate sunt mai predispuse să sufere de acnee decât cei care nu o fac. Studiile mai vechi sugerează că alimentele cu un indice glicemic (IG) ridicat – care determină creșterea rapidă a zahărului din sânge după ce le consumi – ar putea contribui la acnee, însă majoritatea cercetărilor despre rolul IG în dezvoltarea acneei sunt mici, iar constatările sunt contradictorii. 

De asemenea, pare să existe o legătură între dietele bogate în zahăr și inflamație. Deoarece acneea este o afecțiune inflamatorie, este posibil ca un consum excesiv de ciocolată (și, prin urmare, zahăr) să crească numărul de coșuri. În general, cercetările nu susțin ipoteza că ciocolata în sine provoacă acnee. Dar dacă ai observat o creștere după ce ai mâncat ciocolată, ia în considerare eliminarea zahărului din dietă. 

Lactatele sunt de vină pentru acnee 

Au existat de multă vreme controverse cu privire la faptul dacă un consum bogat în lactate duce la acnee, însă cercetările n-au ajuns încă la o concluzie. Multe studii observaționale au explorat relația dintre acnee și diferite tipuri de lactate, inclusiv lapte cu conținut variat de grăsimi, brânză și înghețată. Aceste studii au oferit concluzii inconsistente.

O recenzie publicată pe baza mai multor studii observaționale a constatat că un pahar de lapte pe zi este legat de creșterea acneei, însă consumul mai multor pahare nu reprezintă un factor. Analiza a sugerat, de asemenea, o legătură între laptele degresat și acnee, dar nu între laptele integral și acnee. 

O altă meta-analiză a studiilor observaționale a exploatat relația dintre acnee și toate tipurile de lapte, mai puțin brânza și iaurtul. Este important de reținut că, deși studiile observaționale sugerează o corelație, nu există suficiente date pentru a sugera o relație cauză-efect. Multe dintre studiile care urmăresc o legătură între lactate și acnee se bazează pe oameni care își amintesc ceea ce au mâncat – metodă greșită de colectare a datelor. 

Așadar, deși lactatele pot fi problematice pentru unii oameni, legătura nu este atât de simplă pe cât pare. Avem nevoie de mai multe cercetări de înaltă calitate asupra relației potențiale dintre lactate și acnee. Dacă observi adesea că acneea se înrăutățește la o zi sau două după ce consumi lapte sau ciocolată, vizitează un dermatolog, respectiv dietician. 

Sursă: www.healthline.com

Articolul precedent

Ce trebuie să știți despre artrita reumatoidă (RA)?

Termeni si conditii | Politica Cookie